Geijer & Co

A/S C. Geijer & Co ble stiftet av svensken Carl Axel Geijer i Kristiania i 1869 for å drive engroshandel med jern og andre metaller. Selskapet begynte etter hvert med produksjon av gjerder og porter, og senere bildeler og biler.

Geijer1 (Ingressbilde)

Disponent Adolf Henrik Laudensack bak rattet i en Geijer 1924. NTM C 24146

A/S C. Geijer & Co ble stiftet av svensken Carl Axel Geijer i Kristiania i 1869 for å drive engroshandel med jern og andre metaller. Selskapet begynte etter hvert med produksjon av gjerder og porter, og senere bildeler og biler.
Virksomheten omfattet først og fremst produksjon av alle slags ståltrådgjerder, piggtråd og porter. Fabrikken var blant landets ledende i bransjen. Foruten salg av gjerndematerialer gjennom forhandlere over hele landet, leverte fabrikken i stor utstrekning ferdig oppsatte gjerder til stat og kommer, til private og industrielle bedrifter.

Geijer var et norsk bilmerke som ble produsert i omtrent 25 eksemplarer mellom 1923 og 1930. Bilen ble produsert av selskapet C. Geijer & Co.s Bilfabrik A/S i St. Halvardsgt 35-39 i Oslo.

I 1908 startet Carl Axel Geijer selskapet Den Norske Jernsengfarbrik A/S. Dette firmaet begynte også med produksjon av bil- og busskarosserier og reservedeler til biler i 1918. I 1923 skiftet selskapet navn til C. Geijer & Co.s Bilfabrik AS, og begynte samme år arbeidet med å lage en egen bilmodell. Den første prototypen ble presentert for offentligheten i slutten av 1923.

Motoren var en amerikansk, firesylindret fra firmaet Hershell-Spillmann, og hadde 34 hestekrefter. Den hadde en girkasse fra Mechanics Machine Co. med tre hastigheter forover, samt revers. Den hadde bremser kun på bakhjulene. Teknisk var bilen bygget nokså lik amerikanske biler fra den tiden, men den var noe tyngre og kraftigere.

Fabrikken bygde cirka fem biler av denne typen mellom 1923 og 1926. De fleste endte opp som drosjer i Oslo. Selv om bilproduksjonen var beskjeden, gikk det bedre med produksjonen av busskarosserier. Mellom 1918 og 1930 skal de ha produsert omkring 300 av disse.

Høsten 1926 presenterte Geijer en ny og forbedret bilmodell. Den ble første gang vist på utstillingen "Norges Varemesse" i Oslo. Bilen hadde en sekssylindret motor fra det amerikanske selskapet Lycoming. Dessuten hydrauliske bremser på alle fire hjul, noe som var uvanlig moderne i 1926. I 1928 ble også en modell med åttesylindret Lycoming-motor vist fram på en bilutstilling på Frogner stadion. Det skal ha blitt produsert 25 biler med Lycoming-motorer mellom 1926 og 1930.Ombygd Geijer fra 1927 med 4 sylindret Lycoming motor. NTM C 24149Ombygd Geijer fra 1927 med 4 sylindret Lycoming motor. NTM C 24149

Våren 1930 tok bilproduksjonen brått slutt. Årsaken var at Oslo kommune eksproprierte en del av fabrikkens tomt i St. Halvardsgt 35-39. All produksjon av biler og busskarosserier må innstilles, og fabrikken gikk tilbake til den gamle produskjonen av gjerder og porter, som var mindre plasskrevende.Fabrikken i 1951, Foto: Oslo ByarkivFabrikken i 1951, Foto: Oslo Byarkiv

Bilproduksjonen var uansett aldri spesielt lønnsom, og det var vanskelig å konkurrere med amerikanske biler med høye produskjonstall og lavere priser.

Ifølge Vegdirektoratets arkiver ble det registrert 24 Geijer i Norge. Når man legger til prototypen fra 1923, ble det dermed trolig produsert 25 biler totalt. Man kjenner ikke til at det har overlevd noen komplette biler til dag, men det finnes noen deler hos forskjellige veteranbilentusiaster.

Grunnlagt: 1869

Antall ansatte: 50 (1957)

Adresse: St. Halvardsgt. 37/39

Kilde: Oslo Adressebok 1955/Illustrert norsk næringsleksikon bind 1, 1957